Ecologisch, circulair en ontzettend sterk
Samen met de Gemeente Nijmegen en Arc2 Architectuur maakten we een serie van zes fiets- en voetbruggen voor het nieuwe stadsdeel Waalsprong in Nijmegen. Met duurzaamheid als gedeelde kracht in ons dna, kón de rode draad niet anders dan ecologisch en circulair zijn. Een andere – meer letterlijke – rode draad door de bruggen is het rode fietspad, wat inhoudt dat het gaat om fietsbruggen waarop auto’s en vrachtwagens (op vier van de bruggen) slechts te gast zijn.
Ontwerp met een verhaal
Om duurzaamheid tot leven te wekken, moet erover gepráát worden. Daarom vertelt het ontwerp van deze brug aan de Michelangelostraat een verhaal. Allereerst het verhaal van de groene omgeving. De strak geplaatste lamellen en betonnen landhoofden symboliseren de stedelijke omgeving van de nieuwe Woonwijk Woenderskamp, de meer organisch geplaatste lamellen en schanskorf-landhoofden symboliseren de parkachtige omgeving aan de overkant. Maar het ontwerp gaat óók over de duurzaamheid, waarvoor zo min mogelijk materiaal wordt gebruikt én de circulariteit, waarbij de geoogste materialen de inspiratie vormen voor het ontwerp. Eérst het materiaal; dán het ontwerp.
Materiaal met een verhaal
Elke circulaire brug die we bouwen heeft een eerder leven en daarmee ook een interessant verhaal. Maar bij deze brug is dat nét wat meer aan de orde. Aan het staal dat we gebruikten voor de liggers van deze brug, hingen ooit namelijk de bruggen die we bouwden. Het waren het de kraanbaanliggers uit onze eigen constructiehal. Bij de sloop ervan in 2015, hebben we ze geoogst en bewaard voor het juiste project. Dat bleek deze brug met een overspanning van 10 meter. Het verhaal van het hout speelde zich dichterbij het project af; namelijk in andere delen van Nijmegen waar oude bruggen werden gesloopt. Dat hout komt terug in de lamellen van de brug. Zelfs het gerecyclede beton komt uit andere projecten. Alleen de 15 centimeter dikke balken van het brugdek zijn nieuw, maar uiteraard FSC-gecertificeerd en afkomstig uit duurzaam beheerde bossen.
Bekijk hier het filmpje dat Waalsprong Nijmegen maakte van de plaatsing
Eerste van meer
Omdat we de bruggen volledig in onze eigen productiehal bouwen, worden ze prefab aangeleverd op de bouwplaats en in één dag gemonteerd. De brug, geschikt voor de zwaarste verkeersklasse, gaat deel uitmaken van de snelfietsroute het RijnWaalpad. Hij verbindt de dijkzone met de nieuwe woonwijk over een doorgaande watersingel. Voor veiligheid van de fietsers en natuurlijk het mooie plaatje, wordt het brugdek subtiel vanuit de leuning verlicht door een geïntegreerde led lichtlijn.
Meer weten? Lees hier het artikel over dit project in OTAR (Opiniërend vakblad Duurzaam Assetmanagement Infrastructuur)