Wij bouwen uw duurzame, nieuwe brug!
Elke Meerdink brug bouwen en plaatsen we zelf vanuit onze werkplaats in Winterswijk. Ons ambacht geeft ons de creatieve vrijheid om vér voor u te gaan. Om de grenzen op te zoeken. Om iets te bouwen dat past bij uw omgeving, uw stijl, uw historie, uw werkwijze, uw toekomstvisie en uw budget. Dus wat mogen we voor u bouwen?
een paar van de recente projecten
ZO BOUWEN WE UW NIEUWE BRUG:
Sommige opdrachtgevers vinden het gewéldig om als co-bruggenbouwer mee te denken, creëren en doen bij de bouw van hun nieuwe brug. Andere opdrachtgevers worden liever volledig ontzorgd zodat ze zich kunnen focussen op andere werkzaamheden. Daarom zijn niet alleen onze bruggen, maar ook ons processen maatwerk. Hieronder vindt u een globale route, waarbij u zelf bepaalt waar en hoeveel u erbij betrokken wenst te zijn. Uw brug; uw proces!
We helpen u graag op weg
bruggen in alle soorten en maten

Ophaalbruggen
Onze karakteristieke ophaalbruggen zijn er voor waterwegen met een minimale doorvaarhoogte. Het brugdek van de beweegbare brug kan omhoog om het onderliggende scheepvaartverkeer door te laten. Mooi én functioneel.

Vakwerkbruggen
De bruggen waarin ons ambacht misschien wel het meest te zien is, zijn onze vakwerkbruggen. Ze vallen op door hun driehoekige constructies langs het brugdek. Door haar starheid is een vakwerkconstructie niet alleen mooi, maar ook uitzonderlijk sterk.

Boogbruggen
Door de synergie van drukkrachten en trekspanningen, kan een boogbrug licht en slank worden gebouwd en tóch grote afstanden overbruggen. Dat maakt onze boogbruggen iconisch, krachtig én duurzaam.

Tuibruggen en hangbruggen
Het brugdek van onze tuibruggen en hangbruggen wordt ondersteund door kabels. Bij een tuibrug lopen de kabels recht omhoog naar hoge torens, een hangbrug heeft schuine kabels naar ankerpunten aan de zijkanten. Keer op keer indrukwekkende bouwwerken!

steigers en vlonders
Naast bruggen, maken we ook grote, bijzondere steigers en vlonders. De houten bouwwerken zijn ideaal om met droge voeten door natte natuurgebieden te wandelen, om dieren te observeren of aan te meren met een boot.

fietsbruggen
Onze fietsbruggen passen helemaal in het fietstijdperk van nu. Zo is er ruimte voor rustige fietsers en snelle elektrische fietsers naast elkaar, sluiten brugleuningen aan op de fietshoogte van nu, zijn hellingen comfortabel en is het brugdek op en top veilig.

autobruggen
De autobruggen die we maken zijn krachtpatsers met ruim voldoende draagkracht en breedte voor verkeer. Met de bekende Meerdink-focus op duurzaamheid, ambacht en esthetiek vormen ze een mooie, betrouwbare verlenging van uw wegennet.

Voetbruggen
Onze voetbruggen voor wandelaars maken we in alle soorten en maten, maar altijd hebben ze een stroef brugdek en brugliggers met een veilige hoogte. Daarnaast is elke voetbrug een lust voor het oog; prefect passend in de omgeving waar u hem plaatst.
het materiaal waarop we bouwen
Wat er al is, hoeven we niet uit de natuur te halen. Daarom stellen we áltijd eerst gebruikt materiaal voor. Maar ook als u kiest voor nieuw hardhout, staal, kunststof of beton, kunnen we circulair werken door het voor te bereiden op een leven ná uw brug! Hieronder vindt u al het materiaal waarvan we uw brug kunnen maken én hun voordelen. Wilt u er met ons over sparren? Dat vinden we prachtig, neem snel contact met ons op!
Bruggen van hout
Al meer dan 100 jaar zijn we bij Meerdink thuis in hout. Onze ambachtelijke bruggenbouwers werken daarom graag met nieuw of gebruikt hardhout (met name Azobé, maar ook Billinga of andere hardhoutsoorten). De voordelen van hout in uw brug:
- Hardhout is duurzaam
- Hardhout is circulair
- Hardhout is sterk
- Hardhout is mooi
- Hardhout is onderhoudsvriendelijk
Bruggen van staal
Stalen staanders, liggers en andere constructiedelen zijn regelmatig onderdeel van onze houten bruggen. Voor een industriële look maken we daarnaast ook volledig stalen bruggen. Van nieuw, maar liever nog gebruikt staal. De voordelen van staal in uw brug:
- Staal is sterk
- Staal is duurzaam
- Staal is circulair
- Staal maakt creatief
- Staal is goed te construeren
Bruggen met composiet
Volledige composietbruggen maken we niet, toch zetten we kunststof regelmatig in bij de bouw van onze bruggen. Vooral voor slijtvaste brugdekken en onze highgrip profilering is kunststof zeer geschikt. De voordelen van composiet in uw brug:
- Composiet is lichtgewicht
- Composiet is bestendig
- Composiet is vormbaar
- Composiet vergt weinig onderhoud
Bruggen met beton
Voor een hoge belastbaarheid, kiezen we vaak voor een brugfundering en waterwerken van (slow)beton. Daarnaast maken we ook andere betoncomponenten, zoals een volledig betonnen overspanning. De voordelen van beton in uw brug:
- Beton is sterk
- Beton is bestendig
- Beton is milieuvriendelijk (zeker slowbeton met minder cement)
- Beton isoleert geluid
de onderdelen van uw brug
Brugdekken, remmingwerken, dragers, liggers, leuningen, pijlers… een brug heeft véél componenten. Kiest u ervoor om co-maker te worden bij de bouw van uw brug, dan maken we u graag wegwijs in de wondere wereld van bruggen. Hieronder sommen we de belangrijkste onderdelen van onze bruggen op, maar ook persoonlijk praten we u natuurlijk graag bij!
Brugdek
Het brugdek is het horizontale oppervlak waar voetgangers, fietsers en/of auto’s overheen gaan. We werken meestal met Azobé-brugplanken, maar brugdekken kunnen ook van composiet of staal gemaakt worden. Voor extra grip, kunnen we bovendien highgrip profilering of anti-glijstrips toepassen.

Brugliggers en brugdragers
De constructie direct onder het brugdek noemen we de brugliggers. Deze liggers verdelen de belasting van de brug en bieden ook meteen volop creatieve speelruimte. We maken ze bij voorkeur van Azobé-hardhout, maar ook staal of composiet is een optie.

Brugleuningen en brugrelingen
De leuning of reling van uw brug is bestaat uit balusters (de staanders), de knieregel (liggend op kniehoogte) en de hand- of bovenregel (bovenste deel). Ze zijn er voor de veiligheid van de mensen op de brug, maar zijn ook meteen een belangrijk vorm-element vol speelruimte! Laat u inspireren!

Brugonderbouw
De onderbouw van uw brug is de verzamelnaam voor de fundering en andere ondersteunende structuren, zoals de brugpijlers, aanbruggen en pylonen. De onderbouw zorgt voor de stevigheid van uw brug en maken we van staal, beton of hout.

Brugpijlers
We zoomen even verder in op de brugpijlers in uw brug-onderbouw; dit zijn de verticale structuren die het brugdek ondersteunen en het gewicht van de brug overbrengen naar de fundering. Ook deze maken we van beton, staal of hout.

Landhoofden
Landhoofden zijn de uiteinden van een brug die de brug vanaf het land ondersteunen. We kiezen vaak voor betonnen muren, maar het kunnen ook keien of een gemetselde constructie zijn. Ook hier kijken we graag ter plekke met u mee.

Brugfundering
Afhankelijk van de ondergrond (deze komen we onderzoeken), kiezen we de perfecte fundering die uw brug stabiliteit geeft. Dat kan een constructie met heipalen, boorpalen of schroefpalen zijn, maar ook een constructie met landhoofden van betonnen muren, metselwerk of keien. Ook een fundering van sokkels of stalen dragers onder het wateroppervlak die de brugpijlers ondersteunen is een mogelijkheid.

Remmingwerken
Een remmingwerk is een verzameling van palen, balken of andere structurele elementen die we op de oever plaatsen om schepen op afstand houden. Zo beschermen we de brug tegen aanvaringen en bieden we extra stabiliteit
